Hop til indhold
  • 0

Dæmper uden tænd og sluk funktion (af mangel på bedre ord)


Chris B
 Share

Spørgsmål

Halløj,

Jeg har tilføjet et lampeudtag over et køkkenbord, og det vil jeg gerne styre via de 2 øverste knapper fra et dobbelt tryk, den med 4 knapper.
De 2 knapper har allerede kip til hver sin anden udgang, så jeg har sat kort/langt tryk på, så nu dæmper den nye lampe op (venstre) og ned (højre) ved langt tryk, og kipper de sædvanlige lamper ved et kort tryk.

Det giver mig så ikke muligheden for at "slukke" lampen som man sædvanligt ville gøre med et kort tryk.
Men da det er en LED pære i det nye udtag, kan den dæmpe til pæren slukker.
Mit spørgsmål er så om et vil være et problem at sætte minimums værdi for dæmper til 1% eller 0% hvis muligt, og betragter dæmperen egentlig sig selv som slukket ved 0% eller hvordan hænger det sammen?

Evnetuelt vil man kunne lave et blok der ved dæmpnin til 0% (eller fx 5/10/50%) går i OFF?

På forhånd tak for hjælpen!

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Pr. default mener jeg at LED og wireless dimmer er sat til at slukke ved under 2% lys. Du kan selv ændre dette ved at gå ind i avancerede egenskaber på dimmeren. Jeg har for et par dage siden, i en anden tråd om dimmer og LED's, beskrevet hvor du finder dette.

LED og wireless dimmer har også lys indikering og lys niveau tilbagemelding. Lys indikering fortælle dig om dimmeren er tændt eller slukket. Lysniveau kan du sagtens bruge til at slukke med hvis lys niveauet er under f.eks. 5%. Det kan dog være lidt tricky at programmer da du jo gerne skal kunne komme fra 0-5% uden at lyset heletiden slukker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
28 minutter siden, Lars1 skrev:

Pr. default mener jeg at LED og wireless dimmer er sat til at slukke ved under 2% lys. Du kan selv ændre dette ved at gå ind i avancerede egenskaber på dimmeren. Jeg har for et par dage siden, i en anden tråd om dimmer og LED's, beskrevet hvor du finder dette.

LED og wireless dimmer har også lys indikering og lys niveau tilbagemelding. Lys indikering fortælle dig om dimmeren er tændt eller slukket. Lysniveau kan du sagtens bruge til at slukke med hvis lys niveauet er under f.eks. 5%. Det kan dog være lidt tricky at programmer da du jo gerne skal kunne komme fra 0-5% uden at lyset heletiden slukker.

Hej Lars, tak for dit svar, men jeg er dog ikke sikker på jeg helt er med i hvad for en undstilling der er du tænker på, PT står den til (default) 22% hvor lyset stadig slukker ved bare at dæmpe helt ned, se vedhæftede billede.
 

Vil det så betyde at dæmper slukker automatisk hvis der skrues ned under 22% ?
 

Med hensyn til at benytte tilbagemelding, vil du bare lave den til impuls og forbinde til "sluk" ?

 

Beklager de mange spørgsmål.

Skærmbillede 2022-09-14 142515.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg synes en minimums værdi på 22% lyder lidt højt, men jeg har ikke haft behov for at ændre den i flere år, så jeg kan huske forkert. Minimums værdien skal sættes for at undgå at en lampe blinker hvis den bliver dæmpet for meget. Det er med andre ord bundgrænsens for hvor meget du kan dæmpe lyset. Hvis du bruger 2 tast regulering, mener jeg at lyset slukker når du kommer under minimums værdien, mens det begynder at reguler op hvis bruger 1 tast touch reguleing. Men igen. Det er flere år siden jeg sidst ændrede på mine dimmer, så jeg husker muligvis forkert

Prøv at åbne serviceview og se værdierne på din dimmer der når du reguler op eller ned på dimmeren. Jeg vil formode at den hopper fra 22% til 0% og at lys indikering samtidig går off.

Lys indikering tilbagemelding er et stående signal, som fortæller om der er lys i lampen eller ej. Jeg bruger det til at fortæller mig om min lampe over mit spisebord er tændt eller ej, da det kan være svært at se om der er lys i den når man har reguleret den helt ned (bruger 1 tast touch regulering). Hvordan du bruger tilbagemeldingen afhænger af dit program, men hvis indikeringen slukker når du kommer under 22% behøver du ikke gøre andet for at slukke lyset.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er helt med på hvad minimumsværdien bruges til, jeg har haft indstillet samtlige dimmere med LED forbundet for at sikre dæmper ikke var tændt, under LED kildens minimum krav.
De 22% er faktisk hvad den står til standart, og den når stadig at slukke denne LED pæren inden den er helt nede, så dette kan sættes yderligere op for at undgå pære er slukket men dimmer ikke på 0% og derved ikke slukket jf hvad du vil se her forneden:

Jeg fik kigget på det, og ved både touch (langt tryk) og 2 tast dæmp (langt tryk) op og ned, stopper den på 1% (eller 100), og selvom LED er slukket forbliver indikeringen ON, altså dimmer tændt uden led lyser. (igen så ved jeg ikke om det har nogen konsekvenser, fx mere forbrug eller andet, men jeg har det bedst med at den var slukket når den bør være slukket)

LØSNINGEN:
Jeg fik det dog løst ved at sætte en ekstra indgang ind i dimmer blokken, hvor jeg bruger lys% som så ved 1% starter en ny scene udgang som sætter dimmer = 0%, hvor ved at den så slukker dimmer helt.
Der er på den funktion dog en forsinkelse på ca 2 sekunder, -> så fra der er skruet helt ned og man slipper, går der 2 sek og så går dimmer i OFF. Hvorfor den forsinkelse er jeg ikke helt sikker på, men har en ide om at det er tilbagemelding af lys % fra dimmeren til blokken der er lidt forsinket, og da den skal nå 0% før program eksekveres så vil der jo være forsinkelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok