Hop til indhold
  • 0

LED pære til dæmpere i en 2013 installation?


larsras
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har både 1 modul dæmpere og lampeudtag dæmpere. Ved ikke om der er forskellige varianter, men de fleste er købt og sat opnå i 2013.

Findes der LED pærer som virker med disse dæmpere? Kan huske jeg for nogen år siden købte en i BH som skulle være dæmpbar, men det virkede ikke, så opgav.

Nu er det lidt interessant igen med de elpriser, at prøve med LED pærer i mine dæmper installationer.

mvh Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
2 timer siden, larsras skrev:

Hej

Jeg har både 1 modul dæmpere og lampeudtag dæmpere. Ved ikke om der er forskellige varianter, men de fleste er købt og sat opnå i 2013.

Findes der LED pærer som virker med disse dæmpere? Kan huske jeg for nogen år siden købte en i BH som skulle være dæmpbar, men det virkede ikke, så opgav.

Nu er det lidt interessant igen med de elpriser, at prøve med LED pærer i mine dæmper installationer.

mvh Lars

Hej Lars

Lyder rigtig meget den situation jeg har været i. - dog skal du lige kontrollere hvilken version lampeudtag du har, og er det den første eller V2? Det står på den når du afmontere dækslet.

Jeg havde den første version af lampeudtaget med dimmer wireless fra 2012. og det lykkedes mig aldrig, at finde nogle LED pærer der kunne dæmpe - prøvede alt fra Osram, Ikea og Phillips. Intet virkede og jeg måtte desværre udskifte lampeudtaget til en V.2 - og det virker med LED pærer og kan dæmpes.

Mht. den 1 modul wireless dæmper er det en anden situation - Den kan ikke bare udskiftes til en anden nyere version, så her er du nødt til at bruge Dim BOB hvis det skal virke med wireless dimmer. Den har jeg dog ingen erfaring med da jeg stadig ikke har fået det problem løst endnu. Alternativet at at vælge den nye wireles kip (6A), men kan ikke dæmpes. (Den er lavet til LED lyskilder)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Takker for svaret! Havde nok forventet at det stadig er en håbløs opgave.

Jeg har 2 stk. v2.0 lampeudtag, og har lige prøvet med diverse LED pærer jeg bare havde liggende. De virker ihverfald ikke der i. Blinker eller slukker aldrig helt.

Så har jeg 6 stk 1 modul dæmpere :-( kan ikke lige se hvordan jeg får plads til de der Dim Bob.

Tror bare jeg opgiver igen. Det ser ud til der findes nogen EcoClassic pærer, som har lavere forbrug end en standard glød. Prøver dem ved lejlighed.

mvh Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 11.9.2022 at 19:09 , larsras skrev:

Ja der står det samme på mine. Checker lige pærer senere, men de fleste var bare nogen ikea nogen ;-)

LK's wireless dimmer kan dæmpe i både RC og RL mode. Default er auto detekt mode, men det er ikke altid at det virker, så prøv at tvinge den til RC og RL og se om det løser problemet. Man kan sætte dæmpnings mode ved at dobbelt klikke på produktet så produkt egenskaber kommer frem. Derefter vælger man avanceret nederst til venstre og sætter dæmpnings mode nederst til højre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 9/11/2022 at 7:09 PM, larsras said:

Ja der står det samme på mine. Checker lige pærer senere, men de fleste var bare nogen ikea nogen

Ikea's dæmpbare LED pærer virker fint med v.2 dimmer og 2 kanals DIN dimmer. De har intet problem med at blinke. V.2 dimmere kan ikke lave nummeret med at pæren aldrig slukker for de cutter strømmen helt. Det gør gamle dimmere ikke - derfor problemet.

De gamle 1 modul dimmere får du aldrig til at virke ordentligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Astronaut Ikea's har mange forskellige dæmpbare LED's. Langt de fleste er rebranded discount produkter, hvor de køber en billig serie og får sat deres label på. Så den Ikea LED du købte i sidste uge er ikke nødvendigvis samme fabrikat som den du køber idag. Heller ikke selvom de har samme Ikea varenr. Når det er sagt, er jeg tildato ikke stødt på en dæmpbar LED som ikke funger med et V2 lampeudtag.

@larsrasJeg kom til at tænke på om de LED's du bruger er dæmpbare. Modsat glødepære og halogen pære er det langt fra alle LED's som kan dæmpes. Dem som ikke kan dæmpes vil typisk blinke og opføres sig mærkeligt når man forsøger at dæmpe dem. Men som @Astronautskriver, så vil alle pære tilsluttet et v2 lampeudtag slukke helt når det sættes til 0% lysstyrke. Hvis det ikke sker, er det ikke et V2 lampeudtag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok