Hop til indhold
  • 0

Udv. lys med PIR i IHC dimmer


Lofterpalle
 Share

Spørgsmål

Hej

Er der en skarp IHC programmør der kan hjælpe mig her? Da jeg har Dimmer funktionen kan jeg ikke rigtig teste det.

Jeg ønsker at tilføje to funktioner til udv. lys- Lige nu har jeg alt udv. lys der tænder på lux føler, men ønsker en ændring.
1- Den funktion jeg har nu er,  at udv. lys tænder på lux føler og den "nye" funktion jeg ønsker tilføjet er at når der er bevægelse skal lys dæmpes op til 100% og gå tilbage til oprindelig indstilling efter f.eks. 3 min. (Funktion er også bestemt af kalender)

(Jeg bruger LK IHC Dimmer 2 kanal her)

2. Den anden funktion (f.eks. bestemt af kalender) skal lys ikke tænde på lux føler men kun på PIR sensor og slukke igen efter en tid.

Jeg har brugt følgende blokke som fungere lige nu rigtig godt, dog vil jeg har PIR sensor ind over.

Blok 2.1.04.a kalender til styring af ugeur

Blok 2.1.02.b uge ur til udv. lampe

Blok 2.1.02.b uge ur til standerlampe

Har tænkt mig at bruge 1.4.02.a PIR styring, men ved ikke hvordan jeg får den ind i loopet?

image.png.9cd0fbc725ac4a817c5481ac23714536.pngimage.png.9a76e938b8e128261df97e46d980deb9.png

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Det er korrekt, der er ikke en specifik PIR indgang i blokken, men da det udvendige lys ofte også skal tændes når magnetkontakten i yderdøren eller fotocellen ved indkørslen bliver aktiveret, har jeg, som det også fremgår af vejledningen, valgt at kalde den "Aktivitet".

Hvis du har gemt begge filer, fb og pdf fil, i den samme folder, kan du med F1 få hjælpefilen op direkte fra Visual.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har gjort sådan her: 
Har ikke rigtig styr på om jeg har gjort det korrekt.

Jeg har valgt din fine beskrivelse i pkt. 2:

image.png.f2e1c7bc7b74007567c9b61e74a492b5.pngimage.png.2be29e0780ef722012fdc05d212b7b01.png

Simlering viser UR, Mørk senarie 25% virker med skift samt med luxføler og skift til aktivitet 90%, men jeg kan ikke få PIR til at tælle ned fra 3min. så den går retur til 25%. 

Der er et eller andet jeg overser her. 

Håber på hjælp, på forhånd tak-

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Lofterpalle skrev:

Simlering viser UR, Mørk senarie 25% virker med skift samt med luxføler og skift til aktivitet 90%, men jeg kan ikke få PIR til at tælle ned fra 3min. så den går retur til 25%. 

Der er et eller andet jeg overser her. 

Ja - modsat LK, så laver jeg altid mine indstillinger af tid som et fast tid og ikke som selve timeren. Dermed kan du som kunde og bruger af systemet altid se og indstille den ønskede timertid. Med LKs måde skal du vælge at det er initial værdien du vil ændre, ellers ændre du bare selv timeren.

Du kan med andre ord ikke se at timeren kører, men prøv at indstille den til 5 sek, så kan se at lyset skifter tilbage til 25%.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Du mangler tilbagemelding fra dine lysdæmpere.

OBS. Læs venligs den popup der kommer når du holder musen over indgang "Tilbagemelding".

Det er korrekt jeg ikke har linket den, men det kan jeg se nu. 
Er det korrekt forstået at det er fra Lys indikering til Tilbagemelding?

Skal jeg også bruge OR LED på Lysindikering på Kanal 1 og 2?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
44 minutter siden, Lofterpalle skrev:

Skal jeg også bruge OR LED på Lysindikering på Kanal 1 og 2?

Da IHC er hændelses styret, vil sidste hændelse bestemme den aktuelle status på indgangen. Dvs. hvis du slukker dæmper 2 så vil indgangen gå Off, også selv om dæmper 1 stadig er tændt, så ja du skal ALTID samle flere stående signaler i et OR led inden de føres til indgangen.

26 minutter siden, Lofterpalle skrev:

Der er mangler også en styring fra LUX føler. Hvor skal den funktion ind henne?

Der bruger du, som du også har gjort, LKs blok til ændre til et on/off signal.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Der bruger du, som du også har gjort, LKs blok til ændre til et on/off signal.

Jeg tror jeg er med på hvad du mener. Jeg tror jeg har massive problemer her i den måde jeg har valgt opdeling af kalender og uge ur for hver lampe. 

Kan ikke se hvordan jeg kan løse det - eller er løsning kun at bruge ét uge ur og én kalender?

Jeg ved heller ikke hvordan uge ur og kalender ska linkes sammen for at ende på din funktionsblok "ur aktiv"?

Eller kan jeg lave din fuktionsblok for hver kanal?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mit problem er jeg har ugeur for lampe 1 anden uge ur for lampe 2 -

Hvis jeg nu går den anden vej rundt og sætte lux følerens udgang på indgang UR - men så vil jeg mangle en indgang på Mørkt som eller var til lux føler. 

Hvad er løsningen her til hvis jeg ønsker ugeur for lampe A og ugeur for lampe B?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har forsøgt at lave en opdeling med ugeur for lampe a og ugeur for lampe B, men jeg er ikke på sikker på det er en rigtig måde at gøre det på. 

Vil det give mig problemer her med image.png.364be9cbbaaf3588932a98add62a02cc.png

Eller bør jeg lave to lux blokke en for hver lampe?

Hvad siger du @Henning Pedersen kan det lade sig gøre på denne måde? Forhåbentligt har jeg ikke lavet en cirkulær reference?

 

PalleV2.vis

Redigeret af Lofterpalle
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er ikke sikker på at jeg forstå hvad du vil opnå, og jeg vil nødig blande mig i Henning's hjælp, men grundlæggende. Hvis lampe A og B ikke skal følges ad, skal de have hver deres funktions blok. Her kan du så vælge at bruge den samme ur FB til dem begge hvis tænd/sluk tidspunktet skal være det samme. Skal det være forskelligt skal du bruge 2 ur FB's.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 minutter siden, Lars1 skrev:

Jeg er ikke sikker på at jeg forstå hvad du vil opnå, og jeg vil nødig blande mig i Henning's hjælp, men grundlæggende. Hvis lampe A og B ikke skal følges ad, skal de have hver deres funktions blok. Her kan du så vælge at bruge den samme ur FB til dem begge hvis tænd/sluk tidspunktet skal være det samme. Skal det være forskelligt skal du bruge 2 ur FB's.

Det jeg vil opnå er at f.eks. lampe A skal tænde på forskellige tidspunkter end for lampe B. Forskellen på tidspunkter ligger i at Lampe B feks. ikke tændes om morgen på hverken bevægelse eller på ur, det er for at undgå unødig lys der ikke er nødvendigt. Jeg tror også jeg har gjort det i vedlagte program, men jeg bliver i tvivl fordi der står i vejledning at  "*1 Hvis der anvendes flere signaler fra ure, aktivitet eller tilbagemelding, så SKAL signalet fra disse samles i et OR 
led inden de føres til disse indgange." 

 Det kan jeg ikke som jeg ser det ikke gøre, da jeg har forskellige tider på UR til Lampe A og UR til lampe B.

Det næste er så om jeg har lavet linking korrekt, da jeg er nødig vil lave cirkulær reference igen - og håber meget på @Henning Pedersenhjælp her.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det lyder kryptisk, tænker du mangler noget overblik over hvad det er du vil.

Min blok er tænkt til at styre lyset i ét område, f.eks. indkørsel, og der giver det i mit hoved ikke mening med 2 kalendere og ditto ure. Men hvis det er det du ønsker så bruger  du bare funktionsblokken 2 gange, een for hver lampe/udgang og forbinder PIR sensoren til begge, det er ikke noget problem.

4 timer siden, Lofterpalle skrev:

Jeg ved heller ikke hvordan uge ur og kalender ska linkes sammen for at ende på din funktionsblok "ur aktiv"?

Det havde du ellers lavet fint i det vedhæftede program. :)

4 timer siden, Lofterpalle skrev:

Hvis jeg nu går den anden vej rundt og sætte lux følerens udgang på indgang UR - men så vil jeg mangle en indgang på Mørkt som eller var til lux føler. 

Lav det som i dit vedhæftede program.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er som Lars skrub forivret på hvad det er du vil - og hvor. Hvis du har lampe A og B på hver sin side af huset så skal du selvfølgelig bruge 2 lokaliteter og to funktionsblokke og der skal du selvsagt IKKE bruge et OR led, da der jo kun er én lampe på hver funktionsblok.

Inden vi går længere så må du gerne skitserer din opgave med en tegning med tilhørende tekst, så kan vi bedre hjælpe.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
27 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Inden vi går længere så må du gerne skitserer din opgave med en tegning med tilhørende tekst, så kan vi bedre hjælpe.

Jeg har ellers lige lavet en PalleV2 med hele programmet vedlagt som jeg tænkte det skulle være. 

Jeg kan prøve at forklare hvad det er jeg vil. (Den eneste forskel er at lampe A og B har andre forskellige tidspunkter UR skal være "ON". Det er fordi lampe A og B er tæt på og ikke nogen grund til at have lys på en stander lampe om morgenen.)

1. Lampe A som er kanal 1 som er dæmpbar skal styres således:

-ønskes tændt på 25%, når det er mørkt imellem 16:00 til 01:00

-Dæmpbare øges til 90% ved aktivitet og retur til 25% hvis UR er on

-Er UR off skal det tænde på bevægelse

2. Kanal 2 Samme som ovenstående, men lampe B skal IKKE tændes på bevægelse om morgenen. Det vil jeg gøre ved at indstille då UR kun er aktiv fra 00:00 til 01:00 og fra 15:30 til 00:00

Giver det mening?
Går det godt at gøre det på den måde med linke udgang fra lux til to forskellige blokke?

image.thumb.png.e3f1892a7f01a7bce41267ad8369743e.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis jeg forstår dig ret, så har du følgende ønske.

Lampe A styres af tidspunkt A, skumring og PIR A

Lampe B styres af tidspunkt B, skumring og PIR B

 

Hvis ovenstående er korrekt forstået skal du bruge 2 dimmer FB's, 2 ur FB's 1 skumrings FB og 2 PIR.

Dimmer FB A forbindes til lampe A og får input fra ur FB A, skumrings FB og PIR A.

Dimmer FB B forbindes til lampe B og får input fra ur FB B, skumrings FB og PIR B.

 

Med mindre du har mere end 2 PIR's, eller 1 eller begge PIR skal styre mere end 1 lampe, skal du ikke bruge en OR FB. Du skal kun bruge en OR FB hvis du vil samle 2 eller flere input signaler.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Lars1 skrev:

vis jeg forstår dig ret, så har du følgende ønske.

Lampe A styres af tidspunkt A, skumring og PIR A

Lampe B styres af tidspunkt B, skumring og PIR B

 

Hvis ovenstående er korrekt forstået skal du bruge 2 dimmer FB's, 2 ur FB's 1 skumrings FB og 2 PIR.

Dimmer FB A forbindes til lampe A og får input fra ur FB A, skumrings FB og PIR A.

Dimmer FB B forbindes til lampe B og får input fra ur FB B, skumrings FB og PIR B.

Det er helt korrekt sådan jeg ønsker det. - Bortset fra LAMPE A og LAMPE B har én PIR der styrer begge lamper.

image.png.78d459062b5b9177d0debadb8ea82c62.png

Jeg har derfor kun brugt linket lampe A og lampe B fra PIR til hver FB - aktivitet

image.png.0451ec2389352296d7645782fc0df627.pngimage.png.d2e00c609d820f38ccd334550be33d23.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Lofterpalle skrev:

Det er helt korrekt sådan jeg ønsker det. - Bortset fra LAMPE A og LAMPE B har én PIR der styrer begge lamper.

Det virker umiddelbart unødvendigt kompliseret med 2 forskellige lampe styringer af 2 lamper som sidder så tæt at de styres af samme PIR. Det samme med forskellig ur styring, men hvis det er det du gerne vil have, så gælder mit forrige indlæg fortsat, med den ændring at du erstatter PIR A og PIR B med PIR.

 

Man kan nemt komme til at gøre ting unødvendigt kompliceret med LK IHC. Langt de fleste af de avancerede funktioner jeg lavede da jeg installerede IHC for snart 15 år siden har jeg slet ikke brugt de sidste 12-13 år. Jeg har i alt 10 lamper samt 7 PIR placeret hele vejen rundt om mit hus. Jeg startede også ud med udendørs lys styring med tidsstyring, skumring, PIR, manuel overstyring m.m. Manuel overstyring findes fortsat i mit program, men er kun forbundet til 1 lampe, og har ikke været brugt i flere år. Tidsstyring er helt fjernet, således at samtlige lamper idag tænder på 25% når skumring indtræder (1 lux måler mod nord) og skruer op til 100% i 2 min. når en PIR i lampens område bliver aktiveret. Efter at jeg har skiftet til LED pære, kan jeg måske spare omkring 50-100W om dage ved at slukke lyset i 5 timer om natten, men det er kun ca. 75-150 kr. om året ved en el pris på 5kr. pr. KWh. Så vil jeg heller have den ekstra tryghed det giver at der er lys på huset hele natten, især når jeg ikke er hjemme (indbruds sikring)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok