Hop til indhold
  • 0

hvilke led pærer?


cfhuusom
 Share

Spørgsmål

Hej, 

Jeg har en IHC-installation der fulgte med huset (6.2 controller + dimmer), og det har stort set fungeret fint.

Men jeg kan ikke længere finde dimable led pærer der virker? Alle pærer jeg har prøvet, giver et blink og slukker derefter. Er der noget jeg har overset eller mangler?

mvh//

Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej cfhuusom

Velkommen til IHC user.

Jeg tænker ikke du har overset noget, det kan virkelig være svært at finde LED pærer der virker korrekt med ældre dæmpere.

Prøv evt. at skrive hvilke dæmpere du har, der kunne jo sidde en makker der har fundet den rigtige pære.

Problemet er sandsynligvis at dine lysdæmper er af ældre dato, og dermed lavet til de gamle glødetråds pærer. Man kunne også vende det og sige at de nye LED pærer ikke er lavet ordenligt, og dermed ikke er velegnede til en én til én udskiftning.

Med en 6.2 controller kan den bedste løsning være at skifte dine lysdæmper til en Wireless Ø80 V2.x, hvilket så også kræver at du ændre programmet.

Alternativet er den nye 7.1 controller og de nye LED dæmper, dette er dog ikke billigt, og med lidt held kan du finde brugte Ø80 i version 2.x på nettet.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, cfhuusom skrev:

Hej, 

Jeg har en IHC-installation der fulgte med huset (6.2 controller + dimmer), og det har stort set fungeret fint.

Men jeg kan ikke længere finde dimable led pærer der virker? Alle pærer jeg har prøvet, giver et blink og slukker derefter. Er der noget jeg har overset eller mangler?

mvh//

Christian

Det er rigtig træls af finde ud af at man ikke kan bruge de nye LED pærer, i alm. lampeudtag - Jeg kan sagtens sætte mig i din situation, da jeg selv havde de problemer.

Overtog et hus hvor alle lampeudtag var 1.Version wireless udtag med dæmp (det vidste jeg intet om på det tidspunkt).

Jeg prøvede at købe forskellige pærer fra Osram, Phillips osv. intet hjalp. - Fandt dog en nødløsning med en pære med halogen inden i - dem solgte de i rema1000 på et tidspunkt. Men da man ikke kunne finde restpartier mere var LED eneste løsning. Det endte til sidst med at jeg måtte udskifte 4 lampeudtag til Ver. 2, og det hjalp.

Var også ude i dimbob løsning, men den synes jeg ikke duede til min løsning i lampeudtaget.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 hours ago, Lofterpalle said:

Det er rigtig træls af finde ud af at man ikke kan bruge de nye LED pærer, i alm. lampeudtag - Jeg kan sagtens sætte mig i din situation, da jeg selv havde de problemer.

Overtog et hus hvor alle lampeudtag var 1.Version wireless udtag med dæmp (det vidste jeg intet om på det tidspunkt).

Jeg prøvede at købe forskellige pærer fra Osram, Phillips osv. intet hjalp. - Fandt dog en nødløsning med en pære med halogen inden i - dem solgte de i rema1000 på et tidspunkt. Men da man ikke kunne finde restpartier mere var LED eneste løsning. Det endte til sidst med at jeg måtte udskifte 4 lampeudtag til Ver. 2, og det hjalp.

Var også ude i dimbob løsning, men den synes jeg ikke duede til min løsning i lampeudtaget.

Det sammen her. Jeg har 10-12 dimmere liggende og en bunke forskellige LED pærer. Jeg fandt aldrig noget der virkede ordentligt.

Jeg endte med at skifte til de her dimmere: https://www.se.com/dk/da/product/820B1250/lk-ihc-led-dimmer-2-kanal-din-36mm/

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Astronaut skrev:

@cfhuusomVær opmærksom på at disse LED dimmer kun funger med en Visual 3 controller.

Med din Visual 2 controller bør du kunne få version 2 wireless dimmer til at virke med LED pære

Har du mange wireless dimmer kan det være at pris forskellen på at skifte til version 2 wireless dimmer og Visual 3 controller + LED dimmer ikke er så stor. En LED dimmer kan styre 2 LED lamper og koster kun et par hundrede kr. mere end 1 version 2 wireless dimmer. Prisen pr. lampested er derfor tæt på det halve med LED dimmer, men det kræver en ny controller til ca. 6.000 kr.

Hvis du skifter til LED dimmer skal du også være opmærksom på at de skal sidde i din el-tavle, mens wireless dimmer kan sidde i lampeudtaget. Der kan derfor også være et kablings problem i skiftet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Alle,

Tak for alle jeres svar :)

- Det er en gammel installation vi har.
- Jeg tror at vi har dimmer i både el-tavle (diverse spots) og loft-udtag (divers pendler). 
 

På den korte bane vil jeg prøve at finde dæmpbare halogenpærer. På den lange bane få et indblik i vores el installation.

Jeg prøver pt. at forstå programmeringen, men det virker overdesignet. :/ Findes der bedre dokumentation en den der følger med LK Visual?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 8/22/2022 at 10:46 AM, Henning Pedersen said:

Hej cfhuusom

Velkommen til IHC user.

Jeg tænker ikke du har overset noget, det kan virkelig være svært at finde LED pærer der virker korrekt med ældre dæmpere.

Prøv evt. at skrive hvilke dæmpere du har, der kunne jo sidde en makker der har fundet den rigtige pære.

Problemet er sandsynligvis at dine lysdæmper er af ældre dato, og dermed lavet til de gamle glødetråds pærer. Man kunne også vende det og sige at de nye LED pærer ikke er lavet ordenligt, og dermed ikke er velegnede til en én til én udskiftning.

Med en 6.2 controller kan den bedste løsning være at skifte dine lysdæmper til en Wireless Ø80 V2.x, hvilket så også kræver at du ændre programmet.

Alternativet er den nye 7.1 controller og de nye LED dæmper, dette er dog ikke billigt, og med lidt held kan du finde brugte Ø80 i version 2.x på nettet.

 

hvordan finder jeg ud af hvilke dæmpere jeg har?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
51 minutter siden, cfhuusom skrev:

hvordan finder jeg ud af hvilke dæmpere jeg har?

Du kan finde rigtig meget godt info på LKs hjemmeside lk.dk. Det kræver kun at du opretter dig med en gratis profil.

Du kan også uploade nogle billeder af din tavle, det vil sige os en masse om din installation.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, cfhuusom skrev:

hvordan finder jeg ud af hvilke dæmpere jeg har?

Det kan du bl.a. se i programmet. Wireless dimmer har angivelse af lysniveau, lys indikering m.m. Tavle dimmer (ikke de nye Visual 3 LED dimmer) har kun et par udgange til touch, sluk alt og tilsvarende. De har ingen angivelse af lysniveau m.m.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok