Hop til indhold
  • 0

Fremtid i pulsopsamlingvia IHC


Lofterpalle
 Share

Spørgsmål

Hej…

Jeg har et komplet IHC anlæg med alarm og med visual v.3 controller, og er egentlig glad for det, jeg tilpasser systemet i ny og næ og udvider lidt med udv, PiR osv.

Min oprindelige plan var at fortsætte med at få lavet opsamling af vandmåler og el-måler til IHC - til det kræves lidt udstyr som pulse adapter, el- måler er allerede på plads via SO på controller.
- men er jeg kommet i tvivl om jeg istedet skal fokusere på at få det ind i HA, som jeg forstår det skal der bruges noget andet udstyr som eksempelvis ESP32 - (er meget neewbie i HA, kun læst om det) - havde en plan om at få koblet IHC på HA, men ved det ikke helt endnu. 
ved dog jeg skal bruge en raspberry pi til formålet. Men dertil at få HA ind er der et stykke vej endnu.

 

Hvad siger i? Hvilken vej skal man gå? Er der IHC eller HA der er vejen frem?

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det er svært at svare på. Det afhænger helt af hvad du vil med de opsamlede data.

Hvis du vil lave grafer og statistikker m.m. så skal du gå HA vejen, for det kan LK IHC IKKE. Hvis du bare vil have dagligt forbrug den sidste mdr. kan LK IHC godt løfte opgaven.

S0 indgangen på IHC controlleren er ikke særligt brugbar. Det er bare en puls opsamler og du får mere ud af at bruge en alm. indgang som pulsopsamler i steddet. Du kan lave den samme puls opsamling, og det er MEGET mere flexibelt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
58 minutter siden, Lars1 skrev:

Hvis du vil lave grafer og statistikker m.m. så skal du gå HA vejen, for det kan LK IHC IKKE. Hvis du bare vil have dagligt forbrug den sidste mdr. kan LK IHC godt løfte opgaven.

Hvad sp hvis jeg vil begge dele?
Kan man nøjes med at samle pulser op i IHC og på baggrund af data i IHC'en vælge at i HA laver graferne?

Jeg har egenligt kun brug for månedsforbrug, men på sigt ville jeg nok have behov for at gå længere tilbage i månedsforbrug. (Har en særskilt ecxle ark med nøgletal). - men det er måske nemmere i HA? Nogen der har haft samme overvejelser som mig?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Lofterpalle skrev:

Hvad sp hvis jeg vil begge dele?
Kan man nøjes med at samle pulser op i IHC og på baggrund af data i IHC'en vælge at i HA laver graferne?

Jeg har egenligt kun brug for månedsforbrug, men på sigt ville jeg nok have behov for at gå længere tilbage i månedsforbrug. (Har en særskilt ecxle ark med nøgletal). - men det er måske nemmere i HA? Nogen der har haft samme overvejelser som mig?

Jeg samler alt mit op i IHC og har figle fine skemaer på iPad'en.

Men jeg kunne også godt tænke mig at komme over i noget HA. Jeg har bare ikke haft tiden til det endnu. Jeg har over 10 målere jeg samler op fra, men jeg skal have fintunet min projektfil for controlleren (6.2) kan ikke følge med når der er forbrug på de store forbrugere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Lofterpalle skrev:

Hvad sp hvis jeg vil begge dele?
Kan man nøjes med at samle pulser op i IHC og på baggrund af data i IHC'en vælge at i HA laver graferne?

Jeg har egenligt kun brug for månedsforbrug, men på sigt ville jeg nok have behov for at gå længere tilbage i månedsforbrug. (Har en særskilt ecxle ark med nøgletal). - men det er måske nemmere i HA? Nogen der har haft samme overvejelser som mig?

Man kan sagtens samle op med LK IHC og flytte data over i HA eller tilsvarende. Du kan også starte med LK IHC og senere skifte til HA. Bare værd opmærksom på at med visse el-måler kan det være at LK IHC ikke kan følge med. Jeg opsamler ikke længere data fra mine el-måler, da efter jeg fik min nuværende el-måler taber jeg ca. 0,1% af pulserne. Det gjorde jeg ikke med den gamle el-måler. Jeg henter i steddet mine el-måler data på eloverblik.dk

Opsamling af data fra vand og varme måler har jeg ikke nogen erfaring med.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Lars1 skrev:

Man kan sagtens samle op med LK IHC og flytte data over i HA eller tilsvarende. Du kan også starte med LK IHC og senere skifte til HA. Bare værd opmærksom på at med visse el-måler kan det være at LK IHC ikke kan følge med. Jeg opsamler ikke længere data fra mine el-måler, da efter jeg fik min nuværende el-måler taber jeg ca. 0,1% af pulserne.

Hvordan opdagede du det var der fejlen var? Kunne det ikke være måleunøjagtighed, når man går fra gammel måler (går ud fra det var en mekanisk måler der blev udskiftet til elektronisk måler - der vil være forskel.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Lofterpalle skrev:

Hvad bruger du for at gøre det?

Jeg bruger IHC tablet på en gammel iPad mini 2 

Jeg bruger en funktionsbloksom @Lars Jacobsenhar lavet. 
den bruger jeg til vand, garage el, vaskemaskine el, brugte den til naturgas osv osv. 

AD00BAD3-3E3F-4A8F-9493-FCEA7F564061.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Lofterpalle skrev:

Hvordan opdagede du det var der fejlen var? Kunne det ikke være måleunøjagtighed, når man går fra gammel måler (går ud fra det var en mekanisk måler der blev udskiftet til elektronisk måler - der vil være forskel.

Du vil ikke kunne opdage måleunøjagtigheder medmindre du har en bimåler, siddende lige efter tarif måleren. Jeg opdagede fejlen når jeg checkede hvad IHC controlleren havde talt af KWh og hvad el-måleren stod på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 15.8.2022 at 19:13 , Lars1 skrev:

S0 indgangen på IHC controlleren er ikke særligt brugbar. Det er bare en puls opsamler og du får mere ud af at bruge en alm. indgang som pulsopsamler i steddet. Du kan lave den samme puls opsamling, og det er MEGET mere flexibelt.

Er det bare at bruge blok 4.2.03.b. Pulsopsamling og montere det på en indgang? Synes jeg læste, at man skal være opmærksom på hvor mange pulsopsamlinger at man har, og hvor mange kan IHC controller håntere før den bliver lamgsom? Vi har jo Læst Bjarne Sørensen har haft lidt problemer, er der en begræsning? Nogen der har erfaringer?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Lofterpalle skrev:

Er det bare at bruge blok 4.2.03.b. Pulsopsamling og montere det på en indgang? Synes jeg læste, at man skal være opmærksom på hvor mange pulsopsamlinger at man har, og hvor mange kan IHC controller håntere før den bliver lamgsom? Vi har jo Læst Bjarne Sørensen har haft lidt problemer, er der en begræsning? Nogen der har erfaringer?

Bjarne's setup er ikke normalt. Han har MANGE el måler i forhold til en normal husstand. Hvis du bare har en enkelt el-måler kan en LK IHC controller sagtens følge med. Der hvor problemerne opstår er hvis den puls din IHC controller modtager fra el-måleren er for kort eller pausen mellem 2 pulser er for kort. Så kan el-måleren misse en puls fra tid til anden. Derudover skal man være opmærksom på at nogle, specielt ældre el-måler sender 100 pulser pr. KWh mens andre sender 1000 pulser pr. KWh. Såvidt ejg husker er 4.2.03 sat til 100 pulser pr. KWh som default, men det kan ændres uden at man låser FB'en op.

Omkring at bruge en indgang til puls opsamling, så skal du sikre dig at indgangen elektrisk passer til din el-måler puls. S0 og en indgang er ikke elektrisk ens, så man kan risiker at skulle have et overdragelses relæ eller andet i mellem. Bortset fra det er det de færreste moderne el-måler som overhovedet har S0 udgang.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok