Hop til indhold
  • 0

Alarm installation


MartinJ
 Share

Spørgsmål

Hej IHC Guru´er :)

Jeg er ved at udvide min IHC alarm installation, og jeg er kommet i tvivl om nedenstående:

1.  Er det vigtigt at fordelingen af signalerne på input moduler til alarm er på separate input moduler, eller må de blandes med andre signaler? 

Her tænker jeg at der er normalt 24V forsyning fra backup modulet der ikke må blandes med den normale 24V forsyning?


2. Desuden er jeg også i tvivl om sabotage alarm på mine PIR på den nye og gamle model.

Vedr. pkt. 2 (Kort fortalt kan jeg se af den gamle PIR har den to klemmer til sabotage (X10+X11) til en serieforbindelse - dvs. input til X:10 og fra X11 til næste PIR og fra sidste PIR X11 til 0V til input.)image.png.e38ffcbc62d579dcd78af9bdf233fda6.png

Men se den nye alarm PIR er sabotage på X6 (C3) fra input, og bruges denne så til videre sløjfning til næste PIR? - Jeg har trukket et kabel til hver PIR.image.png.21c4091c2974bd685c84b5068c5a6716.png

har ikke lige erfaring med de nye komponenter, da det er over 10 år siden jeg sidste har arbejdet med det. Håber nogle kan svare?

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det ville hjælpe mig meget på pladsen i tavlen hvis det alligevel ikke giver mening at trække sabotage kredsen rundt. 

Hvad plejer man at så at gøre mht. til kabling af røgmeldere? 
Jeg har trukket et kabel der forsyner 4 røgmeldere. (i vejledning på backup modul står der max. 10 på én indgang).

Jeg havde egentligt en plan om at etablere en røgmelder pr. indgang (4 stk.) og samme udgang til alle 4 (reset). Er det overkill?

Fordel med indgang på hver er at så kan du se hvilket rum røgmelder er aktiveret.

Eller skal jeg forsyne dem alle 4 med én indgang og én udgang?

 

Men hvis jeg vælger en indgang til hver røgmelder, får jeg så ikke et problem i programmet der der for hver røgmelder er en ingang og udgang der skal konfigureres?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 hour ago, Henning Pedersen said:

Vedr. sabotagekreds i private boliger, så er det i min opfattelse at det ikke giver mening i private boliger. Men hvis du vil bruge den, så skal de bare serieforbindes.

Jeg er enig i at det ikke giver mening så længe det er indendørs. Udendørs kunne det måske give mening. Men hvis man ønsker sabotagekreds og har man nok indgange så giver det mening at have flere sabotagekredse. Hver kreds bliver så koblet til separate indgange på et input modul. På den måde er det nemmere at fejlfinde problemer med kredsen og man kan evt. koble en enkelt kreds ud ved fejl.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Må man godt have en solsensor på et input modul som også er til tyverialarm? 
Jeg kan ikke få moduler til at passe så alt tyverialarm er på et indgangsmodul, der vil være behov for to stk.
Hvordan har i lavet opdelingen?

 

Jeg har følgende til tyverialarm:

9 stk. PIR alarm = Indgang x.01 til x.11

Dørlås 2 stk. = Indgang IN x:12 + IN x:13

IHC alarm back up = +24V OK til IHC input = indgang IN x:14

IHC alarm back up = +12V OK til IHC input = indgang IN x:15

Kodetastatur = Indgang IN x:16 + IN x:17 + IN x:18

(nyt Input modul)

Røgalarm  1 stk. = Indgang x.01 + udgang 1.0x

Røgalarm 4 stk. = Indgang IN x:01+ IN x:02 + IN x:03 + IN x:04 + udgang 1.0x

2 x Læksensor = Indgang 5.0x

Statustryk = Indgang IN x:05+ IN x:06 / udgange OUT 1:0x+ OUT 1:0x + OUT 1:0x + OUT 1:0x

Sirene intern = udgang OUT 1.0x

Sirene extern = udgang OUT 1.0x

Melding nullederbrud = indgang x:0x

Kodetastatur = indgang sabotage x.01 

 

Med det her kommer jeg til at bruge 27 indgange og 8 udgange.

Så er der 5 Disp. indgange, kan de bruges til solsensor/PIR osv?

Ellers skal jeg have et nyt indgangsmodul bare for 4 signaler?

Ser dette fornuftigt ud, hvordan har i lavet opdelingen?

Med dette vil backup modulet forsyne IHC controller + to input og et output, er det et problem? 

Hvad med SMS modem, bruger man den stadig idag? Eller er den udnøvendig?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det ser meget fornuftigt ud, Og du må gerne bruge de sidste input til alt muligt andet. Det er jo ikke et problem at noget virker ved strømsvigt, det er straks værre den anden vej. 
 

SMS modulet bruger det gamle G2 netværk som både er superstabilt og langtrækkende. Dermed får du, set i forhold til mail, langt stører sikkerhed for at beskeden kommer frem. Jeg anbefaler det altid til mine kunder, som alt efter installationens størrelse, via deres iPad, frit kan vælge imellem et hav af forskellige beskeder og kommandoer til den teknikansvarlige, øvrige voksne samt børn og naboer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, MartinJ skrev:

Det ville hjælpe mig meget på pladsen i tavlen hvis det alligevel ikke giver mening at trække sabotage kredsen rundt. 

Hvad plejer man at så at gøre mht. til kabling af røgmeldere? 
Jeg har trukket et kabel der forsyner 4 røgmeldere. (i vejledning på backup modul står der max. 10 på én indgang).

Jeg havde egentligt en plan om at etablere en røgmelder pr. indgang (4 stk.) og samme udgang til alle 4 (reset). Er det overkill?

Fordel med indgang på hver er at så kan du se hvilket rum røgmelder er aktiveret.

Eller skal jeg forsyne dem alle 4 med én indgang og én udgang?

 

Men hvis jeg vælger en indgang til hver røgmelder, får jeg så ikke et problem i programmet der der for hver røgmelder er en ingang og udgang der skal konfigureres?

@Henning Pedersen Tak for svar :)

 

Havde du et anbefaling på den måde jeg vælger af forsyne røgmeldere? Eller er det overkill?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du har ledige indgange, så giv hver røgmelder deres egen. Hvis ikke så sæt dem i serie.

Husk bare

  • at alarm sensor som røgmelder, alarm PIR og tilsvarene SKAL sættes i serie hvis du sætter flere på samme fysiske indgang. Ellers risiker du nogle underlige fejl og at de ikke får meldt alarm når de skal.
  • Hvis du sætter alarm sensor som røgmelder, alarm PIR og tilsvarende på hver deres fysiske indgang, så SKAL du samle dem med en AND blok i dit program hvis du skal have flere alarm sensor på samme indgang i en funktion blok. Ellers risiker du samme problemer som med fysisk parallelt koblede alarm sensor.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej @Lars1
Det var en god information. Jeg har sat monteret mine røgmelder med 4 på samme kabel men med hver deres indgang. 

Det sidste punkt du nævner, har jeg også tilfældigvis læst herinde et sted i forum. (tror det er den her:) - Jeg blev dog ikke rigtig klogere da den træd ikke blev afslutet?

Du nævner ikke noget om udgangen, men antager det er kun til reset og gør ikke noget de alle 4 er på samme udgang?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er også en anden ting jeg er i tvivl om. talte med LK der oplyste der er nye regler på området omkring afbrydelse af forsyning til røgmelder. 

Var dog ikke helt klar over hvad den nye regel betød, men han sagde det var gældende efter 2021 - der trådte den i kraft. Så det er kun i nye bygninger.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kender ikke reglerne for røg og alarm anlæg i detaljer, så der kan jeg ikke hjælpe dig.

Omkring indgange og brug af AND blokke, er udfordringen at LK IHC er event styret, hvilket gør at den sidst event bestemmer status på en indgang på en FB.

Lad os sige du har 2 røgalarmer som har hver deres fysiske indgang og udgang, og de begge er linket til den samme indgang på din alarm FP.  Når den første går  OFF (alarm tilstand) vil indgangen på alarm FB'en også gå off, selvom den anden fortsat er ON. Kort efter går den anden OFF, så de nu begge er OFF, hvilket fortsat ikke er noget problem. Nu reseter du imidlertid den ene så den går ON. Dette får indgangen i din FB til at gå ON, selvom den anden røgalarm fortsat er OFF.

Hvis du bruger en AND FB til at samle dem, så vil du ikke have det problem, da AND FB'en altid vil være OFF medmindre alle linkede røgalarmer er ON.

Udgange har ikke det problem, da det her er udgangen som levere status til de tilsluttede enheder, men du må IKKE linke flere FB'er til samme udgang. Så får du samme problem som flere indgange til en FB indgang. Eneste undtagelse er tryk, da du her normalt trykker og slipper inden for få sek. så selvom du har flere tryk til samme indgang på en FB er sandsynligheden for at du løber i problemer usandsynligt lille.

Kort sagt. Mange til en funger ikke, mens en til mange funger fint.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok