Hop til indhold
  • 0

Modbus og Nilan ventilations anlæg


Lars1
 Share

Spørgsmål

Jeg har købt en USR-TCP232-410S, men har store problemer med at få kommunikaitonen med mit Nilan anlæg til at spille. Er der nogen måde hvor på jeg kan checke om det er modbus forbindelsen den er gal med eller det er mig som bare ikke forstår hvordan man bruger modbus?

Kablet mellem USR-TCP232-410S og nilan anlæget er ca. 6M. langt. Det er et standard cat 5 uskærmet ethernet kable. Jeg har prøvet at sætte en 120ohm's modstand mellem a og b ledningerne i stikket i Nilan anlægget uden at det ændrede noget.

Openhab siger modbus gatewayen er online, men det gør den også med min anden modbus gateway (DR302) som pt. er pillet fra, så det siger ikke så meget. Jeg kunne iøvrigt heller ikke få forbindelse til Nilan anlægget via den.

Nedenstående er konfigureret jvf. Nilan manualen.

  image.png.2bf635e9ef93f4282d848535cc98c8a4.png

Nogle gode ideer til hvad der er galt?

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Du kan prøve at bruge en TCP modbus tester, sådan du udelukker OpenHAB indtil du er sikker på at modbus serveren virker og sender data korrekt.

https://forumautomation.com/t/modbus-test-utility-free-alternative-to-modscan-modbus-poll-simply-modbus/2828

Hvis du skal fejlsøge på modbus RTU rs485 signal skal du have fat i et oscilloskop, da signalet ser ud som på billedet.

 

Modbus med svar.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for tippet. Jeg vil prøve den modbus tester en af dagene. Jeg er dog også interesseret i at vide om der kan være problemer med den kabling jeg har lavet og om slutmodstand i begge ender er et must med de modbus gateways jeg bruger.

 

Indtil nu har jeg kun forsøgt at kommuniker med Nilan anlæget via webinterfaces på de 2 Modbus gateways jeg har høbt. Jeg får aldrig noget svar retur, men om det skyldes at jeg sender en forkert besked eller fordi kommunikationen ikke virke kan jeg ikke gennemskue.

Jeg definerede de 2 modbus gateways i OpenHab for at se om de kunne give mig et hint om hvad der går galt, men når de går online uden at gateway'en er tændt hjælper de mig ikke rigtigt videre. Jeg er derfor heller ikke begyndt at definer channels og items på dem endnu.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok