Hop til indhold
  • 0

Pil i viewer (HVAD BETYDER DET?)


MartinJ
 Share

Spørgsmål

20 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Såvidt jeg kan se er det symbolet for at du logger ændringer på indgangen i serviceview. Prøv at højre klikke og fjern logning af værdiskifte.

Lyder mere som en ledning der er knækket under arbejdet. Hvad er det for en PIR? Hvis det er den "nye" PIR er der en grøn test diode på den som lyser når den er påvirket, men kun i de første 30 min. efter du har sat strøm på PIR'en. Den "nye" PIR kan være lidt tricky at monter Du skal sikre dig at den er klikket ordentligt på plads ellers er der ikke forbindelse mellem montage pladen og PIR'en. Har selv haft den fejl et par gange indtil jeg fandt tricket til at få den klikket ordentligt på plads efter montering af ledninger m.m.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Lars1 skrev:

Såvidt jeg kan se er det symbolet for at du logger ændringer på indgangen i serviceview. Prøv at højre klikke og fjern logning af værdiskifte.

Lyder mere som en ledning der er knækket under arbejdet. Hvad er det for en PIR? Hvis det er den "nye" PIR er der en grøn test diode på den som lyser når den er påvirket, men kun i de første 30 min. efter du har sat strøm på PIR'en. Den "nye" PIR kan være lidt tricky at monter Du skal sikre dig at den er klikket ordentligt på plads ellers er der ikke forbindelse mellem montage pladen og PIR'en. Har selv haft den fejl et par gange indtil jeg fandt tricket til at få den klikket ordentligt på plads efter montering af ledninger m.m.

Tak for hurtig svar. Ja, det er den nye "Dyre" PIR. Jeg har haft den afmonteret og monteret adskillige gange, den lyser ikke grønt når den er monteret.

Jeg har målt der er +24V mellem 0V. Den klikker når jeg montere den. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, MartinJ skrev:

Jeg har målt der er +24V mellem 0V. Den klikker når jeg montere den. 

Det er ikke nok at den klikker når du monter den. Hvis du monter den forkert kan den godt sidde fast, men uden at have forbindelse på stik benene. Det er noget siden jeg sidst har haft mine pillet af, men såvidt jeg husker skal man sætte dem ind i toppen først og så trykke dem fast i bunden. Gør man det omvendt vil man se at den ikke sidder helt i selvom den sidder fast.

Du har selvfølgelig også checket at du ikke er kommet til at ændre på dreje knapperne i PIR'en.

2 timer siden, MartinJ skrev:

Lige et tillægsspørgsmål: 
Hvordan kan det være der at der 22V mellem 0V (Sort ledning) til skumring (Violet ledning) og 0V mellem bevægelse (Grøn ledning).

Afmontere jeg 24V er der ikke spænding mellem 0V og violet+Grøn ledning.

2 spørgsmål.

1. Er du sikker på du har monteret ledningerne rigtigt?

2. Hvor måler du? I tavlen på input modulet, i en samling undervejs eller i sensoren?

Indgangen på et 24V input modul lever 24V, så derfor vil der være 24V mellem en indgang og 0V sålænge at det der tilsluttet indgang ikke er aktivt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det træls det her. Jeg måler 22V også mellem OV ti PIR og skumring. Fatter ikke hvorfor pir ikke virker?

Der er noget der fortæller mig den er defekt, fordi jeg måler også 22V på input modulet mellem 0V - PIR og 0V til skumring. Det skal der vel ikke være når PIR er monteret?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så længe at skumring ikke er aktiv og der ikke er bevægelse foran PIR'en så vil der være 24V mellem 0V og de 2 indgange. Det er først når PIR'en kortslutter indgangene at du ikke længere kan måle 24V mellem 0V og en indgang.

Hvad med 24V forsyningen. Er den OK?

PIR'en kan selvfølgelig være defekt, men jeg tror mere på at du ikke får den monteret korrekt eller at du har fået stillet på dreje knapperne, så den ikke længere opføre sig som du forventer. Korrekt montering kan som jeg skrev tidligere være noget tricky og jeg har brugt flere timer på at fejlsøge indtil det gik op for mig at jeg ikke havde fået monteret den korrekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for råd. 
Jeg må endnu engang se efter imorgen. Jeg er helt flad efter al den fejlsøgning. 
Imorgen må jeg evt. tage ledninger af og montere dem igen. 

@Henning Pedersen Men jeg måler jo 22V på terminaler når den er afmonteret og på input modulet. Mener ikke jeg kan gøre mere?
Jeg har lige målt forsyningen på terminalerne på PIR er der 23V med multimeter. Der er ca. 24,5 V direkte fra strømforsyningen inde i tavlen.

Men er vi ikke enige om, at så snart den afmonteres og monteres igen (og ledninger er korrekt monteret) skal den blinke grønt (uanset om skumring er aktivt)?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, MartinJ skrev:

Du har ret i man skal trykke dem i for oven og så i bund til sidst. Derfor fik de ikke forbindelse på de fire ben på printpladen. 

Godt du fandt din monteringsfejl. Og som Lars skriver, du er ikke den første der roder med den fejl - og givetvis heller ikke den sidste.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, der gik mange timer med det. Men det ser ud til mine PIR virker, dog kan jeg se at på én PIR sensor opfører skumring sig lidt mærkeligt.

Der er en PIR sensor hvor skumring altid er "ON". Selvom jeg drejer på lysniveauet er den altid "ON"

Jeg kan manuelt sætte den på "OFF" i serviceview, det løser ikke problemet ved næste opdatering.

Piller jeg ledning fra i tavlen går den i "OFF" - Hvad kan det være?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har normalt kun brug for skumring på 1 PIR. Derfor har jeg ikke forbundet de fleste skumrings ledningerne til inputs i min tavle.

Men hvis du gerne vil finde ud af hvad der er galt, så prøv at afmonter PIR'en og check at du ikke har fået lavet en kortslutning til 0V. 0V og skumrings terminalen ligger meget tæt på hinanden, så der skal ikke så meget til før de kortslutter.

Når du har afmonteret PIR'en kan du også prøve at sætte logging til på skumrings indgangen og manuelt lave en kortslutning mellem 0V og skumrings terminalen et par gange. Når du checker serviceview efterfølgende skulle du gerne kunne se hvergang indgangen har skiftet mellem ON og OFF. ServiceView skal køre mens du laver testen.

Du kan også prøve at ændre bevægelses indstillingen til A så den er afhængig af skumring. Hvis du skruer lysfølsomheden helt ned på 0 lux skal PIR'en ikke registre bevægelser, mens hvis du skruer den op på 1000 lux, så skal den altid registrer bevægelser medmindre det er en meget solrig dag. Jeg kan ikke huske om den grønne diode er afhængig af lys niveau eller ej, så brug logning i serviceview når du tester bevægelse i de 2 lux stillinger.

Sidst men ikke mindst kan du prøve at bytte om på 2 PIR og se om problemet følger med.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lars1 skrev:

Du har normalt kun brug for skumring på 1 PIR. Derfor har jeg ikke forbundet de fleste skumrings ledningerne til inputs i min tavle.

Men hvis du gerne vil finde ud af hvad der er galt, så prøv at afmonter PIR'en og check at du ikke har fået lavet en kortslutning til 0V. 0V og skumrings terminalen ligger meget tæt på hinanden, så der skal ikke så meget til før de kortslutter.

Når du har afmonteret PIR'en kan du også prøve at sætte logging til på skumrings indgangen og manuelt lave en kortslutning mellem 0V og skumrings terminalen et par gange. Når du checker serviceview efterfølgende skulle du gerne kunne se hvergang indgangen har skiftet mellem ON og OFF. ServiceView skal køre mens du laver testen.

Du kan også prøve at ændre bevægelses indstillingen til A så den er afhængig af skumring. Hvis du skruer lysfølsomheden helt ned på 0 lux skal PIR'en ikke registre bevægelser, mens hvis du skruer den op på 1000 lux, så skal den altid registrer bevægelser medmindre det er en meget solrig dag. Jeg kan ikke huske om den grønne diode er afhængig af lys niveau eller ej, så brug logning i serviceview når du tester bevægelse i de 2 lux stillinger.

Sidst men ikke mindst kan du prøve at bytte om på 2 PIR og se om problemet følger med.

Hej, Tak for gode forslag.

Jeg tror jeg fik løst problemet. Jeg bruger ikke skumringen, men jeg ville lige tjekke at der ikke var en løs forbindelse fordi den skiftede hurtigt mellem "ON" og "OFF".

Jeg prøvede at afmontere den og derefter montere ledningen på igen. samtidigt skruede jeg helt ned for skumringen (næsten 0 lux). 
Nu står den kontant på off, dog vil den nok gå on senere i aften. Tror den sidder er sted der er lidt mørkere end de andre PRI. Derfor har jeg anvendt skumringen fra min ud.v lysføler istedet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 hours ago, MartinJ said:

Jeg prøvede at afmontere den og derefter montere ledningen på igen. samtidigt skruede jeg helt ned for skumringen (næsten 0 lux). 
Nu står den kontant på off, dog vil den nok gå on senere i aften. Tror den sidder er sted der er lidt mørkere end de andre PRI. Derfor har jeg anvendt skumringen fra min ud.v lysføler istedet. 

Hvis du har monteret skumring og/eller bevægelse til input på controlleren, så skal der være 24V (eller hvad din strømforsyning leverer) på benet på montagepladen når PIR'en ikke er monteret. Dvs. mellem ben 1 og 3, hhv. ben 3 og 4.

Du kan teste om skumring og/eller bevægelse er wired korrekt ved at forbinde benet på montagepladen med 0V på montagepladen. Dvs. forbinde ben 1 og 3 for at teste bevægelse, 3 og 4 for at teste skumring.

Hvis alt virker på montagepladen uden at PIR'en er monteret så er problemet enten montage eller at der er noget galt med PIR'en.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for hjælpen @Astronaut

Jeg måler også 24V mellem ben 1-3 og ben 3-4. 
jeg må bare konstatere at skumring i PIR er meget følsom/dårlig specielt der hvor jeg har placeret dem. 
(Kan se ved samme indstilling er den ene ON og en anden OFF. Den er der i ON er placeret et lidt mørkere sted. 

De er bedre at bruge udv. lysføler.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Skumring er MEGET svær at indstille ens ligegyldigt hvilken type skumrings relæ du bruger. Netop derfor anbefaler LK at man kun bruger skumring fra 1 PIR hvis du har flere PIR. 1mm forskel i indstillingen kan nemt rykke skumrings tidspunktet 1/2-1 time om vinteren. Om sommeren knap så meget.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 7/28/2022 at 11:37 AM, Lars1 said:

Skumring er MEGET svær at indstille ens ligegyldigt hvilken type skumrings relæ du bruger. Netop derfor anbefaler LK at man kun bruger skumring fra 1 PIR hvis du har flere PIR. 1mm forskel i indstillingen kan nemt rykke skumrings tidspunktet 1/2-1 time om vinteren. Om sommeren knap så meget.

Jeg bruger skumringen fra alle PIR's til at fortælle om hvordan det generelle lysniveau er i boligen. Hvis sensoren i enten gangen eller entreen viser "skumring" så går jeg ud fra at der er mørke begge steder. På den måde slipper jeg udenom situation hvor der er naturligt lys i den ene ende og mørke i den anden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok