Hop til indhold
  • 0

Har jeg en defekt 230v udgang?


Thygekm
 Share

Spørgsmål

Jeg har målt hele min installation igennem for at få overblik, da huset er købt brugt;)

Jeg har fundet en tænd-ledning fra et Output 230 model, som ender blindt med en muffe på.

Men når jeg tilslutter en pære (almindelig LED), virker det ikke.

Når jeg tænder/slukker for den høres et normalt "klik" fra modulet.

Jeg har målt, både på enden af ledningen og på selve udgangen i tavlen, begge steder skifter mellem 50 og 75v, i stedet for 0 og 230v?

Har jeg en defekt udgang i modulet, eller er der noget jeg har overset?

Kan sådan et modul åbnes så kontakt-fladerne på relæet kan inspiceres, og evt. renses?

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

På den måde du spørger, antager jeg at du ikke er elektriker. Derfor vil jeg anbefale dig at få en elektriker til at checke modulet. At rode i en el tavle kan være livsfarligt. Det koster max 1 time for en dygtig elektriker.

Når det er sagt. Output 230 modulerne er bygget op i 2 grupper af hver 4 relæer. Hver gruppe har egen forsyning og der er intet i vejen for at forsyne 1 gruppe med 230V og en anden med 24V. Hvis man har en fejl og mistænker en defekt udgang til at være årsagen, er den bedste måde at teste det på ved at fjerne alle forsyninger og afgange fra output modulet og måle gennemgang på alle udgangene samtidig med at man skifter stilling på relæerne. Værd i den forbindelse opmærksom på at et tryk kan påvirke flere udgange.

Modulerne kan umiddelbart ikke åbnes. Selvom de kunne vil du alligevel ikke kunne komme til kontakt fladerne. Der er enkelte som med succes har åbnet et modul og skiftet et relæ, men det er ikke noget man bare lige gør.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars.

 

Tak for et godt og udførligt svar.

Nej jeg er ikke elektriker, er dog elektronikmekaniker, så jeg forstår mig godt på strøm.

Men jeg er også klar over at jeg har visse stærkstrøms-begrænsninger, fik f.eks. en elektriker til at skifte HPFI og sikringer i tavlen, bare for at være sikker på at der ikke var noget jeg ikke vidste.

 

Men indmaden i sådan et modul er jo mere mit felt, i først omgang er jeg dog interesseret i at høre folks erfaringer, ellers kan man hurtigt komme til at bruge laaaaang tid på ingenting.

For der er jo utallige eksempler på dimser som med fuldt overlæg, er produceret så de er svære eller umulige at reparere, eller at der er brugt underlige komponenter som ikke er til at skaffe.

 

Jeg søgte efter disse erfaringer inden jeg selv skrev et spørgsmål, men kunne ikke finde noget.

Ved du hvor, hvordan, eller hos hvem jeg skal forhøre mig?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

LK IHC output modulet er designet for mere end 40 år siden og har stort set ikke ændret sig siden. De moduler du har købt da produktet kom på marked kan stadigvæk bruges sammen med den "nyeste" visual 3 controller.

Som med alt andet elektronik, så kan LK IHC output moduler gå i stykker. Men da det er designet for mere end 40 år siden er det designet til at holde og jeg har da heller ikke kendskab til mange som har defekte 230V output moduler. Inden du går i gang med at splittet et output modul ad, vil jeg dog offer 1 time på en elektriker til at checke at udgangen virkelig er defekt. Det er MEGET svært for os her på boardet at sige noget om det ud fra de oplysninger du har givet hidtil. Det næste spørgsmål er om du overhovedet har brug for den udgang. Hvis ikke, så marker den som defekt og brug de andre udgange. En defekt udgang skader ikke de andre udgange da der er seperate relæer for hver udgang i et output modul.

Jeg er ikke helt med på hvad det er for et spørgsmål du mangler svar på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg prøver på at gennemskue om det er bøvlet værd.

Umiddelbart er det ingen planer med den udgang, men hvis det er lige til (for en med evnerne), kunne den jo lige så godt laves.

Jeg håber der er en der har prøvet at skifte sådan et relæ, eller at der måske findes nogle billeder af indmaden, så jeg kan få en fornemmelse af hvad jeg i så fald kaster mig ud i.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
59 minutes ago, Thygekm said:

Jeg prøver på at gennemskue om det er bøvlet værd.

Umiddelbart er det ingen planer med den udgang, men hvis det er lige til (for en med evnerne), kunne den jo lige så godt laves.

Jeg håber der er en der har prøvet at skifte sådan et relæ, eller at der måske findes nogle billeder af indmaden, så jeg kan få en fornemmelse af hvad jeg i så fald kaster mig ud i.

230V delen af de output moduler er ret simpel. Det er bare et relæ. Så det er ret begrænset hvad der kan være galt. Hvis du kan høre at relæet klikker både når du tænder og slukker, så er jeg ganske sikker på at der ikke er noget galt med svagstrømsdelen. Men tjek at fasen er tilsluttet korrekt til modulet.

PS: Da du målte på modulet, huskede du at skifte dit multmeter til AC? (ja, jeg ved godt det er et dumt spørgsmål ... men jeg har selv gjort det)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg mener at der er en som for nogle år siden (+5) skilte et modul ad og lagde billeder op her. Men jeg har ingen idee om hvordan du finder den tråd og det kan også nemt være 10 år siden. For en elektronik kyndig vil jeg ikke tror at det er det store problem at skifte relæ'et, men hvorfor risiker at ødelægge noget der virker for at fixe noget der ikke bruges?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Opdatering til hvem der måtte interesseret!

 

Efter en gennemgang at tavlen, konkluderede jeg at jeg (ihvertfald i min tavle) kan frakoble 230v delen af mine Output 230 moduler totalt, ved at slukke for den lysgruppe modulet sidder i.

Men da der stadig er 24V på anlæget kan jeg stadig tænde/slukke for relæerne.

Den "døde" udgang som skifter mellem 50v og 75v når der er spænding på, er konstant høj-impedant, (dvs. ohm'sk modstand højere end instrumentet kan måle).

Jeg målte 2 udgange ved siden af, de skifter begge mellem høj-impedant og kortsluttet som man normalt forventer af et relæ.

 

Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke se anden konklusion, end at kontaktfladerne i det ene relæ har "svejset sig sammen", vha. en gang kul/sod/slakker fra en eller flere gnister mellem dem.

 

Igen, jeg er meget interesseret hvis nogle kan pege mig i retning af nogle billeder af indmaden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Thygekm skrev:

Den "døde" udgang som skifter mellem 50v og 75v når der er spænding på, er konstant høj-impedant, (dvs. ohm'sk modstand højere end instrumentet kan måle).

Du har selvfølgelig fjernet ledningen i udgang da du fortog dine målinger på udgangen, bare for at sikre dig at de du måler ikke er noget feedback fra det som måtte være tilsluttet udgangen.

11 timer siden, Thygekm skrev:

Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke se anden konklusion, end at kontaktfladerne i det ene relæ har "svejset sig sammen", vha. en gang kul/sod/slakker fra en eller flere gnister mellem dem.

Det klik man høre, når et relæ bliver aktiveret, kommer fra at kontaktfladerne rammer hinanden. Dertil kommer at når kontaktflader er "svejset sammen" har man normalt fuld kontakt. Ikke kun 50-75V. Skifte mellem 50v og 75v giver ingen mening medmindre den spænding kommer fra noget som er tilsluttet udgangen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok