Hop til indhold
  • 0

Langsom Visual 6.2 conttroller


Bjarne Sørensen
 Share

Spørgsmål

Hej i stuerne.

Jeg har en udfordring med indsamling af pulser.

Jeg har lidt forskellige målere kørende jeg logger SO pulser fra.
Problemet er at controlleren bliver sløv i sin reaktion når jeg lader vores Tesla.
Selv med ladning på 7 KW reagerer tryk og pir ikke altid. Med ladning med 9KW er det værre,
Mit største problem er at controlleren ikke modtager alle pulser så jeg har ca 10% fejlvisning på en måned.

Jeg har en hoved-elmåler og en bi-måler til bilen 1000 pulser/KWh  som stresser controlleren.
Jeg har også nogle Watt metre kørende. Er de også skyld i det?
Hvad med mine temperaturlogs? Belaster de konstant eller kun én gang i timen?

Der er også nogle timere i de avancerede FB'er til KIP. Er de slemme? 

Jeg kan vel ikke se belastningsgraden på processoren et sted?

Jeg håber på at i kan hjælpe med at belyse problemet, jeg må jo fjerne det der er værst, eller lave det på en anden måde.

Jeg har vedhæftet min projektfil. Ja den er rodet og fylder også alt for meget :D, men jeg har bare bygget på og på i flere år og aldrig renoveret filen :unsure:

kipblokke.JPG

wattmetre.JPG

templog FB.JPG

templog.JPG

målere.JPG

varmestyring.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Uden at have åbnet dit projekt, sidder lige med iPaden, så tænker jeg du har ret. Mængden af pulser optager controlleren, som så har problemer med at følge med. Kunne være interesant at høre hvilken controller du bruger. Hvis det er en ældre, kunne en V3 måske afhjælpe problemet. 

Kunne opsætningen af el-måleren til bilen evt. ændres til færre pulser.

Jeg bruger også en del timere i mine gamle programmer, men de nye er primært med klokkeslæt som jeg ikke oplever belaster controlleren på samme måde. Jeg har dog ikke dokumentation for det. 

At programmet fylder lidt burde ikke betyde det helt store, det er mere hvordan det er strikket sammen. Mine programmer til lyset alene fylder nemt omkring 10 Mbit. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
37 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Uden at have åbnet dit projekt, sidder lige med iPaden, så tænker jeg du har ret. Mængden af pulser optager controlleren, som så har problemer med at følge med. Kunne være interesant at høre hvilken controller du bruger. Hvis det er en ældre, kunne en V3 måske afhjælpe problemet. 

Kunne opsætningen af el-måleren til bilen evt. ændres til færre pulser.

Jeg bruger også en del timere i mine gamle programmer, men de nye er primært med klokkeslæt som jeg ikke oplever belaster controlleren på samme måde. Jeg har dog ikke dokumentation for det. 

At programmet fylder lidt burde ikke betyde det helt store, det er mere hvordan det er strikket sammen. Mine programmer til lyset alene fylder nemt omkring 10 Mbit. 

Hej Henning. 
Tak for dit svar. 
Jeg tænkte godt at jeg kunne sætte bimålerne op til færre pulser, en puls for hver 100W vil være fint hvis controlleren ser den når den er optaget af andre ting. 
De tre målere til el-bil, vandvarmer og varmepumpe er Carlo Gavazzi og de kan stilles i antal pulser.
De kan også stilles i puls længde og pause men det tror jeg ikke vil hjælpe. 
jeg prøver at sætte pulsfrekvensen ned. 
på min hoved el-måler kan jeg dog ikke stille det da jeg bare aflæser lysdioden. 
 

Ved du om Watt-meter blokkene også belaster controlleren? 
 

Det er en Visual 2 HW 6.2 jeg kører med. 
Jeg er jo ret glad fir dataopsamling så jeg havde også overvejet en anden controller kun til det, men jeg vil helst holde det hele i én controller. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne

Har lige være igennem funktionsblokkene til dine billeder.

1.1.01 Kip med timer bruger ikke timere med tidspunkt.

Watmeter kører altid med en aktiv 10 sekunders timer.

Temperatur log kører altid med en aktiv 60 sekunder timer.

Forburgsmålerene bruger hverken timere eller tidspunkt, de tæller kun pulser.

Nu er du vel 100% sikker på at du ikke har uoverensstemmelse imellem bit indgange (temp. og lux) og det der rent faktisk er monteret.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Nu er du vel 100% sikker på at du ikke har uoverensstemmelse imellem bit indgange (temp. og lux) og det der rent faktisk er monteret.

Det skal selvfølgelig lige kontrolleres en ekstra gang. Men jeg har ikke tilføjet HW til spisekammeret og vist heller ikke sat en FB ind. 
 

Jeg kan fjerne de watt metre, eller lave en switch til at slå dem fra, jeg bruger dem ikke og de kan heller ikke følge med alligevel. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja det der vist mig der har lavet Watt meter FB’n i sin tid, og der benyttede jeg bare den nemme løsning med timere. Det det gav den nødvendige flexibilitet mht dataopløsning og opdaterings frekvens.
De kan selvfølgelig ændres fra timere til tidspunkter rent beregnings mæssigt, og ligeledes med at få sat næste tidspunkt for opdatering af det aktuelle forbrug.

Jeg har dog ikke lige tiden til at kikke på det nu, men kan måske i løbet af sommerferien. Hvis der er en anden der har løst til at give det et skud i mellemtiden så feel free.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er sikker på at Henning er meget bedre til at checke dit program end jeg er, men generalt kan man sige at da LK IHC er event styret vil alt som generer en event lægge belastning på en LK IHC controller. Derfor er det meget naturligt at din IHC controller bliver belastet når du lader din Tesla og du monitorer el forbruget flere stedder samtidig. Hvert monitorerings punkt generer jo en event pr. Wh når du har 1000 impulser pr. KWh. Ved 7KW er det jo tæt på 2 events pr. sek. pr. måler.

Derudover har antallet af program linier som skal afvikles når en event trikkes også indflydelse på belastningen. Program linier i IF betingelser som ikke er opfyldt bliver ikke afviklet og lægger dermed ikke load på controlleren. Derfor er størrelsen af programmet ikke så vigtig, men opbygningen er.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 2.7.2022 at 11:42 , Lars Jacobsen skrev:

Ja det der vist mig der har lavet Watt meter FB’n i sin tid, og der benyttede jeg bare den nemme løsning med timere. Det det gav den nødvendige flexibilitet mht dataopløsning og opdaterings frekvens.
De kan selvfølgelig ændres fra timere til tidspunkter rent beregnings mæssigt, og ligeledes med at få sat næste tidspunkt for opdatering af det aktuelle forbrug.

Jeg har dog ikke lige tiden til at kikke på det nu, men kan måske i løbet af sommerferien. Hvis der er en anden der har løst til at give det et skud i mellemtiden så feel free.

Hej Lars.

Jeg bruger ikke watt-metrene, så dem fjerner jeg bare, du behøver ikke at renovere dem.
Ønsketænkning er noget der kan vise det nuværende forbrug på iPad.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 2.7.2022 at 14:47 , Lars1 skrev:

Jeg er sikker på at Henning er meget bedre til at checke dit program end jeg er, men generalt kan man sige at da LK IHC er event styret vil alt som generer en event lægge belastning på en LK IHC controller. Derfor er det meget naturligt at din IHC controller bliver belastet når du lader din Tesla og du monitorer el forbruget flere stedder samtidig. Hvert monitorerings punkt generer jo en event pr. Wh når du har 1000 impulser pr. KWh. Ved 7KW er det jo tæt på 2 events pr. sek. pr. måler.

Derudover har antallet af program linier som skal afvikles når en event trikkes også indflydelse på belastningen. Program linier i IF betingelser som ikke er opfyldt bliver ikke afviklet og lægger dermed ikke load på controlleren. Derfor er størrelsen af programmet ikke så vigtig, men opbygningen er.

Hej Lars.

Tak for input.
Jeg skal have forsimplet mit projekt når jeg har tid/gider bruge en måned på det -_-

Jeg vil barbere ned i målervisninger og nedsætte puls/kwh.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Ønsketænkning er noget der kan vise det nuværende forbrug på iPad.

Til det vil jeg nok ikke bruge LK IHC. :-)

Du skrev at du bruger Carlo Gavazzi bi måler. Nogle af deres modeller kan kobles sammen med deres "IHC" web server som såvidt jeg ved har nogle rimelig ok standard visninger. Derudover har de nogle modeller som kan kommuniker med Modbus, hvilket du kunne bruge hvis du vil rode med noget OpenHab eller tilsvarende.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 4.7.2022 at 20:49 , Bjarne Sørensen skrev:

Hej Lars.

Tak for input.
Jeg skal have forsimplet mit projekt når jeg har tid/gider bruge en måned på det -_-

Jeg vil barbere ned i målervisninger og nedsætte puls/kwh.

Det minder mig om da jeg havde LK support på, nævnte han at det kan godt sløve controlleren at have så mange pulsopsamlinger.

jeg er dog lidt nysgerrig på når du laver pulsopsamlign hvilken platform bruger du til at overføre de disse måleværdier? - og evt en screendump af hvordan ser det ud? Tænker at lave noget i samme stil. 
som @lars1 skriver giver det ikke mening at bruge LK Ihc app på ipad..?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok