Hop til indhold

PIR sensor


 Share

Recommended Posts

Jeg har købt et nogle PIR sensorer som jeg påtænker at indbygge over visse døre til at styre lyset.

Når den detekterer bevægelse kommer der ca. 4v på output benet. Ellers er der 0V.

Jeg har brug for at have 0V ved detektering af bevægelse og ellers 24V, så jeg tænker at bygge en NOT gate, hedder det vidst.

Jeg regner med at sætte en strømbegrænsende modstand R1 fra PIR udgangen til basis på en BC547. Emitter til 0, Collector som ny udgang ogendvidere en modstand (R2) herfra til +24V.

1) Ville I også løse det sådan?
2) Hvilke modstandsværdier ville I anvende?

post-1115-0-53671000-1407095360_thumb.jpg

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan ikke helt gennemskue hvad du er i gang med, så jeg vil nøjes med at uddybe Henning's forklaring omkring hvordan et LK IHC input modul virker.

En indgang på et input modul går ON når der bliver trukket en vis strøm fra indgangen. Det sker f.eks. når du trykker på et tryk hvorved der bliver skabt en kortslutning mellem den indgang trykket er tilsluttet og 0V. Indgangen lever dermed 24V og alt efter om det er et gammelt input modul eller et nyer vil den kunne levere 30mA eller 3mA.

Hvis der ikke trækkes nok strøm vil indgange ikke være ON. Det blev udnyttet i de gamle LK IHC PIR sensor som blev strøm forsynet via indgangen på et LK IHC input modul. De gamle PIR havde kun 2 ledninger og hvis de blev sat mellem en indgang og 0V på et gammelt 30mA input modul, så gik indgangen ON når nogen gik forbi PIR'en. Hvis man satte dem på et nyer 3mA input modul, så vil indgang være konstant ON.

Link til kommentar
Del på andre sites

5 hours ago, Jens Ostenfeld said:

Tak for svar - det er rigtigt, de 24V er ikke et krav at udlægge på input-modulet, det er dog rart at måle på.

Det kører nu med en transistor og 1k som strømbegrænser og 10k som pull-up modstand til 24V.

Jeg tror ikke det er meningen at du skal have en pull-up modstand. Som jeg forstår det så findes der allerede en pull-up modstand i input modulerne.

Min forståelse er at bevægelses-sensor udgangen i LK's PIR moduler virker efter open-collector princippet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok